Abessinier, fast bara en halv.

Hittade lite fakta som kan komma att stämma in lite på "den lilla katten"!


"Abessiniern är elegant och kraftfullt byggd. Den har smala ben, små ovala tassar och relativt lång svans. Huvudet ska vara kilformat med mjuka linjer. Öronen är stora och placerade brett isär. Den karaktäristiska teckningen i ansiktet, tillsammans med de stora, mandelformade ögonen, förstärker uttrycket. Ett uttryck som brukar benämnas "aby-look" och som innebär en kombination av vildhet och vänlighet.

Abessiniern är en stor personlighet och individualist. De flesta är ovanligt snabbtänkta, alerta och företagsamma. De lär sig ofta att öppna dörrar, skåp och lådor. De listar ut hur de ska ta sig ut ur, upp på eller in till något när så behövs. Ofta är det något ätbart som lockar, för abyn är i allmänhet mycket matglad. Av samma orsak har rasen en tendens till tjuvaktighet, även om de faktiskt är mycket läraktiga och väl vet vad som är rätt och fel.

En abessinier lätt lär sig att t ex hoppa genom en ring, komma på inkallning och gå i koppel. Många abys har också en naturlig fallenhet för apportering.

Abyn trivs på höga höjder och man finner ofta sin katt i bokhyllan eller på dörrkarmen. Tack vare rasens smidiga, kraftfulla kroppsbyggnad och intelligens är abessiniern en enastående jägare. Jaktlekar är också nära till hands när två abessinierkatter ska leka med varandra. Att jaga ikapp, anfalla och sedan rusa vidare i ombytt turordning roar såväl unga som vuxna katter av den här rasen."

Vi får väl se..!
Idag har jag också jobbat. Fast jag har varit skitklen dom senaste dagarna. Igår var jag riktigt dålig. Låg på soffan och var stackars hela kvällen. Men pengar behöver jag! Imorn ska jag på arbetsförmedlingen kl 10... har inte lyckats fixa typ NÅT intyg.. =( Eller jo det från kalix, men det vetefaan vars jag har gjort av! KLANTARSLE!!! Men jag har inte fattat att jag ska.. och att det var så snart.. eller jag har inga ursäkter.. jag är puckad. Imorn kväll ska jag även jobba på Wecall.. specialkväll typ.. Lovade Mickepicke att jag skulle komma och så behöver jag ju dom pengarna lika mycket!

Även så funderar vi på att hyra en bil och åka till Hoting i helgen. MEn vi får se, det kostar ju pengar det med. Och så är jag ju inte helt kry. Men vi märker väl :)

Nu ska jag sällskapa andré med en film. Han ska äta mina sunkiga mackor som jag tog med till jobbet men aldrig åt. HEEjo.



Kommentarer
Postat av: Emma

Hehe, den där har nog inget abessinierblod i sig skulle jag tro *s* abessinier ser ut som pumor! Otroligt fina faktiskt!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback